Il cane (1991) Oil on canvas cm 40×60
The Red Scolopendra (1991) Oil and stone dust on canvas cm 35×25
L’albero (1992) Oil and mixed media on canvas cm 30×20
La torre (1995) Oil on canvas cm 30×20
Paesaggio (1996) Oil on canvas cm 30×20
Among the early works, painting comes last. The works of this period are all oil on canvas, distributing the colour with the palette knife on a surface previously prepared to obtain a rough skin. As a result of this technique, the surface becomes vibrant, sometimes being able to glimpse the underlying skin through the stretch marks of the pictorial material. In most cases the works are created on ‘recycled’ canvases, such as old tablecloths, sheets, jute bags. Sometimes pebbles, fragments of mirror, strips of leather or sheets of copper are inserted into the painting. The dimensions vary from small sizes to works that exceed two meters in length.
The subjects of the paintings are divided between depictions of men, angels, animals, and landscapes (often explicitly called ‘imaginary landscapes’). From a formal point of view, it is easy to find correspondences to these works in the oeuvre of Jean Dubuffet, Enrico Baj and Osvaldo Licini.
1998
Paesaggi Immaginari 1992-1996, curated by Armando Ginesi, text by Rossana Bossaglia, Chiesa della Cancellata, Maiolati Spontini, Italy
1993
Sala Cristiano Berti, curated by Armando Ginesi, texts by Ugo Castagnotto, Stefano Troiani and Marisa Vescovo, 43rd Contemporary Art Exhibition G.B. Salvi, Palazzo Oliva, Sassoferrato, Italy
1995
Immagini dell’Interno, curated by Tiziana Conti, En Plein Air Arte Contemporanea Gallery, Pinerolo, Italy
1994
Testimoni, interpreti e profeti, group exhibition (July 17 – August 15) curated by Armando Ginesi, 44th Contemporary Art Exhibition G.B. Salvi, Palazzo Oliva, Sassoferrato, Italy
2006
Tinti, Gabriele, «Cristiano Berti», in Le Marche e il XX secolo. Atlante degli artisti, ed. by Armando Ginesi, Milan: Motta, p. 149
1998
Antolini, Claudia, «A Maiolati da domani in mostra l’arte di Cristiano Berti», Corriere Adriatico (Ancona), Jesi, CXXXIX, 219: August 12, p. 17
«Berti in mostra a Maiolati», Il Manifesto (Rome), XXVII, 180: July 31, p. 18
Bossaglia, Rossana, «Presentazione», in Paesaggi Immaginari 1992-1996, exhibition catalogue, Maiolati Spontini: Municipality of Maiolati Spontini, pp. 6 – 7
Dorello, Francesco, «Berti, la sintesi», Marche Domani (Ancona), XIII, 13: September 16, p. 16
Dorello, Francesco, «Paesaggi Immaginari dalla materia all’infinito», Regione Marche (Ancona), XXV, 9 – 10: September – October, pp. 46 – 47
Ginesi, Armando, «Prefazione», in Paesaggi Immaginari 1992-1996, op. cit., pp. 4 – 5
«I paesaggi di Berti», Il Resto del Carlino – Ancona/Il Resto del Carlino – Marche (Bologna), Jesi e Fabriano, CXIII, 223: August 15, p. AN/5
«Maiolati. Apre la mostra del giovane artista torinese Cristiano Berti», Il Resto del Carlino – Ancona/Il Resto del Carlino – Marche (Bologna), Jesi e Fabriano, CXIII, 221: August 13, p. AN/6
«’Paesaggi immaginari’ e Cristiano Berti», Il Giorno (Milan), Appuntamenti, XLIIII, 184: August 6, p. 20
Paraventi, Marta, «I Paesaggi Immaginari di Berti e gli ’amori’ di Sorcinelli», Corriere Adriatico (Ancona), Estate & dintorni, CXXXIX, 229: August 23, p. XIV
Pierucci, Alberto, «I ‘Paesaggi Immaginari’ di Cristiano Berti», Il Resto del Carlino – Ancona/Il Resto del Carlino – Marche (Bologna), Jesi e Fabriano, CXIII, 227: August 20, p. AN/5
1994
Ginesi, Armando, «Testimoni, interpreti e profeti», in XLIV Rassegna d’Arte Contemporanea G.B. Salvi, exhibition catalogue, Sassoferrato: Municipality of Sassoferrato, pp. 173 – 181
1993
Castagnotto Ugo, «Cristiano Berti: la caduta in disuso del linguaggio», in Sala Cristiano Berti, exhibition catalogue of the 43rd Contemporary Art Exhibition G.B. Salvi, Sassoferrato: Municipality of Sassoferrato, pp. 151 – 152
Ginesi, Armando, «Prefazione», in Sala Cristiano Berti, op. cit., p. 147
Muritti, Elisabetta, «Sassoferrato», Il Giornale (Milan), Lettere e Arti, Anteprima, XX, 162: July 11, p. V
Niccolini, Lucilla «’Salvi’ tutti. Belle le sale dedicate a personali di Marchetti, Berti e Giacomelli», Corriere Adriatico (Ancona), Estate & dintorni, CXXXIV, 196: July 19, p. V
Prete, Cecilia, «Arte a Sassoferrato», Ancona Provincia (Ancona), CulturArte, XXV, 7 – 8: October, pp. 35 – 36
«Sassoferrato. ‘XLIII Rassegna di Pittura, Scultura, Grafica e libro d’artista G. B. Salvi’», La Stampa (Turin), Arte, Scegliendo fra le mostre, CXXVII, 182: July 5, p. 15
Trojani, Stefano, «Berti»», in Sala Cristiano Berti, op. cit., pp. 148 – 149
Vescovo, Marisa, in Sala Cristiano Berti, op. cit., p. 150
1992
Apa, Mariano, «Il ritorno al primitivo di Cristiano Berti», Il Corriere Adriatico (Ancona), Cultura & Società, CXXXIII, 137: May 20, p. 9
Ginesi, Armando, «Cristiano Berti, ovvero la riscoperta della sintesi», Ore 12 Il Globo (Rome), Attualità & Cultura, 232: October 11 – 12, p. 13